barbados.reismee.nl

Barbados: een exotisch eiland met een Brits jasje

Het is een koude dag in december. Er is geen sneeuwvlokje te bekennen en ook de zon had er vandaag geen zin in. Met een temperatuur van acht graden besluit ik toch maar binnen te blijven. Op de klok is het nog net geen half vier en de 'kale natuur' heeft een absolute 'ik-heb-momenteel-nergens-zin-in' uitstraling. Feitelijk deel ik diezelfde gedachte. Want ja, echt iets ondernemen lukt me niet meer, in deze periode is het na vijf uur gedaan met het licht. Ik besluit me erbij neer te leggen en mijn avond op de bank te spenderen, vergezeld door mijn laptop en een bordje spaghetti. Op Facebook zie ik een 'vriend' (feitelijk iemand die ik eenmalig in mijn leven gesproken heb), die zich tijdelijk verenigd heeft met de lokale bevolking met de Caraïben. Terwijl ik weg wil scrollen, blijft die foto in mijn gedachte. Ergens ziet dat er toch erg aantrekkelijk uit. Via www.vakantiejager.nl vind ik een hoop informatie over Barbados... En voor ik het weet - enkele maanden later - bevind ik me op datzelfde eiland met diezelfde eilandbewoners … 'Welkom op Barbados'.

Aankomst op Barbados
Eind februari kom ik aan op de luchthaven van Barbados na een lange vlucht met American Airlines vanuit Amsterdam naar dit eiland. Alleen ben ik niet, want een gezellige vriend besloot deze reis samen met mij aan te gaan. Wat verstrooid kijken we om ons heen. 'Hoe komen we op onze verblijfplaats?' Een attente taxichauffeur heeft blijkbaar een speciale gave, daar hij deze gedachte perfect weet te lezen. 'Where shall I take ya'?' Uit een verouderd taxibusje steekt een groot en vriendelijk hoofd dat ons graag een lift aanbiedt naar onze tijdelijke bestemming op Barbados. We besluiten hier op in te gaan en stappen in. Veel tijd om rustig uit het raam te kijken, krijgen we niet: 'Where do you come from?' 'How long will you stay here?' De taxichauffeur weet ons meteen een warm welkom te geven op Barbados. Voor deze sympathie zullen we ons 'jetlag'-gevoel maar even parkeren. Na een half uur komen we aan en nemen we afscheid. 'You can call me any time ya want', meldt de vriendelijke chauffeur. We zetten de koffers in de kamer van ons resort en besluiten direct de omgeving te verkennen. Want wat Barbados te bieden heeft, daar heb ik positief verrast van opgekeken.

Caribisch Londen
Het is al wat laat dus we besluiten pas de volgende dag echt iets te ondernemen op Barbados. Dichtbij ons resort ligt een klein strandje dat omringd wordt door heuse palmbomen en kleurrijke bloemen. Onze geparkeerde jetlag halen we van zijn parkeerplaats af want hij begint wat vervelend aanwezig te worden. We pakken onze strandlakens, zoeken een ligbedje en besluiten de eerste uurtjes op het eiland Barbados maar slapend door te brengen. De volgende dag staan we redelijk vroeg op. Vandaag gaan we naar de hoofdstad van Barbados, 'Bridgetown', waar we zoveel mogelijk van willen bekijken. We reizen met de tram en komen ergens in het centrum aan. Even had ik het idee in Londen te zijn beland. Erg vreemd is dat ook niet sinds de Britten, een aantal eeuwen, Barbados als een kolonie in bezit hadden. De stad ademt een echte Britse sfeer; door het centrum loopt de 'Constitution River'. We steken over bij de 'Chamberlain Bridge' en stuiten al gauw op het oude en karakteristieke parlementsgebouw. Om ons heen zien we erg veel gekleurde huisjes; iets dat we in ons eigen land niet kennen en typisch is voor Barbados. De felle zon vraagt ons toch even een rustpauze te nemen. We zitten in de schaduw onder een oude boom totdat we plots een klein marktje ontdekken. Vele lokale bewoners proberen hun verse fruit te verkopen. Ik word aangekeken door een fijne mango en besluit deze mee te nemen. Mijn gezellige, want dat is hij nog steeds, vriend en ik slenteren door de straatjes. Vrijwel ieder winkeltje dat we tegenkomen, krijgt van ons een Hollands bezoekje. Want ja, souvenirtjes, die kun je soms niet laten liggen.

'Jungle Book' op Barbados
De volgende dag besluiten we de natuur van Barbados meer op te zoeken. Harrison's Cave is naar mijn mening een absolute aanrader. Deze grotten zijn via erosie gevormd door water dat een weg vond door het kalksteen. De stalactieten en stalagmieten zijn gevormd door het calciumrijke water op Barbados en hebben bizarre en imposante vormen. Met bewondering kijk ik naar dit stukje natuur. Een paar uur later rijden we met onze op Barbados gehuurde auto naar de 'Andromeda Gardens'. Op zo'n tweeënhalf hectare grond zien we hier de mooiste tropische planten, bloemen en bomen. Het voelt alsof we in een exotische sprookjeswereld beland zijn. Je zou het een beetje met 'Jungle Book' kunnen vergelijken. Barbados: het is zo'n groot verschil met thuis ... We sluiten de dag af in een restaurantje aan het water. Een paar uur daarvoor is de vis nog uit het water gehaald waardoor we getrakteerd worden op een ultravers en traditioneel visgerecht. De twee dagen die hier op volgen, besluiten we geheel op ons kleine strandje door te brengen. Enkel een paraderende vogel is de meeste beweging die we die dag op Barbados zullen zien.

Indrukwekkende historie
Na een paar dagen besluiten we de hoofdstad van Barbados weer te bezoeken. Het blijft ons fascineren hoeveel Britse accenten dit exotische eiland heeft. We besluiten de 'Garrison Savannah Racetrack' te bezoeken. Deze historische plek leent zich voor paardenraces en ligt net buiten Bridgetown. We horen de meest interessante feitjes over Barbados bij de rondleiding en noemen dit dan ook een echte aanrader. We krijgen nog even geen genoeg van de geschiedenis van dit eiland en besluiten in de stad het 'Barbados Museum & Historical Society' gebouw te bezoeken. Het geeft een erg interessante kijk op de ontwikkeling die dit eiland heeft ondergaan. We hebben de stad weer een beetje meer mogen leren kennen. We besluiten door te reizen naar 'Baxters Road': dit is een van de oudste 'streetfood'-straatjes waar de verse vis gegrild of gefrituurd wordt. Het is buitengewoon karakteristiek en ademt de echte sfeer van Barbados. Ik raad het je zeker aan dit te bekijken.

Barbados: ook een prachtige onderwaterwereld
Inmiddels zijn we al behoorlijk over de helft van onze reis. We hebben Barbados nu al behoorlijk goed bekeken. Maar, dit Caribische eiland wordt door nog iets gekenmerkt: het water. Na het ontbijt besluiten we te gaan snorkelen. Niet veel later, terwijl ik onder water ben, zie ik de mooiste vissen rond me zwemmen. Ik begin haast te twijfelen of ik nu de boven- of de onderwaterwereld van Barbados mooier vind. Dit is absoluut iets dat je moet ervaren. Snorkelfoto's zijn misschien mooi, maar dit geeft een nieuwe dimensie. De dagen die hier op volgen, laten me even beseffen wat ik allemaal gezien heb op Barbados; historische gebouwen, botanische tuinen, witte stranden als 'Miami' en 'Pebbles beach' en de indrukwekkende wereld onder water.

'Tot ziens, Barbados'
De Barbadosreis komt ten einde. Ik bel de vriendelijke taxichauffeur. Terwijl mijn vriend en ik instappen, besef ik dat ik het exotische Barbados weer moet verlaten. Vers gevangen gerechten, hartelijke en muziek liefhebbende mensen, historische gebouwen en een aangenaam klimaat; ik heb de keuze van mijn 'Facebook-vriend' voor Barbados ineens volkomen begrepen. Terwijl ik uit het vliegtuigraam kijk, besef ik het: 'Eens kom ik hier terug.' En dat terwijl jij nu misschien wel je koffers met bestemming Barbados aan het pakken bent ...

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!